Peran Konten Misteri Dalam Pembentukan Personal Branding Youtuber

Ade Leasfita, Refani Elysa

Abstract


Youtube is one of society's digital platforms with this digital media era making it easy for anyone to create messages and spread messages, finally the term youtuber also appears. One of the people who can be said to be a youtuber is Andi SS, he is a youtuber with mystery-themed content, conspiracy theories, and discusses news that is viral among the world. This study uses a qualitative research type. Research data were collected through interviews and observations. The theory used in this research is informative. The results of this study indicate that mystery content has a role in the formation of personal branding. Content has a big role in delivering messages, ideas, and ideas, message topics, and in easy-to-understand language. In distributing this content, YouTuber AndinSS utilizes digital media, namely YouTuber


Full Text:

PDF

References


Adornato, A. (2018). Mobile and Social Media Journalism, A Practical Guide. United Kingdom: SAGE Publications.

Atap. (2021). Apa Itu Content Creator? Prospek Kerja dan Cara Menjadi Content Creator. [diakses pada 18 April, dari https://www.gramedia.com/literasi/conten t-creator/ ]

Effendy, O.U. (2016). Dinamika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Fadhol, M.T. (2017). Personal Branding Menampilkan Image dan Karakter di Media Sosial. Jakarta : Visimedia.

Haroen, D. (2014). Personal Branding Kunci Kesuksesan Berkiprah di Dunia Politik. Jakarta: Gramedia.

Husna, J. (2019). Peran Pustakawan Sebagai Kreator Konten Digital. Program Studi Perpustakaan dan Informasi Universitas Diponegoro, 3(2), 173-184.

Indrawadi, J., Azmi, A., & Setiadi, F.E. (2019). Youtube Sebagai Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education, 2(4), p. 1-11.

Kuniawan, W.A., & Nurhadi, F.Z. (2017). Kajian Tentang Efektivitas Pesan dalam Komunikasi. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran dan Penelitian, 3(1), p. 90-95.

Kusumawati, I.T. (2016). Komunikasi Verbal dan Nonverbal. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 6(2), p. 83-98.

Laurensia, J. (2016). Mengenal Youtube. [diakses pada 19 April 2022, dari https://www.kompasiana.com/jesicalaurensia/56cb0156c0afbd3218bb231e/mengenal-youtube ]

Lianovanda, D. (2022). Apa itu Content Creator? Ini Pengertian, Tugas, dan Skill yang Dibutuhkan. [diakses pada 18 April 2022, dari https://blog.skillacademy.com/apa-itu-content-creator]

Moleong, L .J. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nugroho, Andi. (2020). Teori New Media: Pegertian, Konsep dan Karakteristiknya [daiakses pada 09 april 2022, dari https://qwords.com/blog/teori-new- media/]

Pengertian Pesan dalam Komunikasi. (2021). [diakses pada 10 april 2022, dari https://senikomunikasi.com/pengertian- pesan-dalam-komunikasi/]

Romadhan, I. M. (2018). Personal Branding Jokowi dalam Mempertahankan Brand Image Melalui Video Blog Youtube. Journal Of Communication Studies, 3(2), 76-93.

Somantri, O., Sasmito, W., & G Rohayah, S. (2015). Aplikasi Steganografi Untuk Penyisipan Pesan. Politeknik Harapan Bersama Tegal, 9(1), 975-981.

Soraya, I. (2017). Personal Branding Laudya Cynthia Bella Melalui Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun Instagram @Bandungmakuta). Jurnal Komunikasi, 8(2), 30-38.

SS, Andi. (2021). Foto Instagram Andi Silverplay Button. [diakses pada 08 april 2022, dari https://www.instagram.com/andyxxsaputra/]

Tambunan, N. (2018). Pengaruh Komunikasi Massa terhadap Khalayak The Effect of Mass Communication on the Audience. Jurnal Simbolika, 4(1), 24-31.

Veronika. (2018). Studi Kasus Implementasi Konsep Digital Media dan Jurnalis Digital di NET. Jurnal Komunikatif, 7(1), 27-45.




DOI:

https://doi.org/10.36441/mahardikaadiwidi.v2i1.1211

DOI (PDF):

https://doi.org/10.36441/mahardikaadiwidi.v2i1.1211.g653

Article Metrics

Abstract views : 225 times
PDF views : 175 times

Dimension Citation Metrics

Refbacks

  • There are currently no refbacks.